EVİN İLYASOĞLU
Allegro
>Pekineller’in İKSV’den aldıkları onur ödülü kuşkusuz çok değerli, ancak Veriko’nun solistliği onlar için ayrı bir armağandı.
Sascha Goetzel yönetimindeki BİFO’nun solisti Pekineller’in desteklediği genç kemancı Veriko Çumburidze’ydi
41. İstanbul Müzik Festivali’nin açılış konseri ve Pekineller’in onur ödülü töreni Gezi olayları nedeniyle haziranda yapılamamıştı. Geçen pazar gerçekleşen tören ve konserde onur ödülleri sunulurken Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası da bir konser verdi. Şef Sacha Goetzel yönetimindeki topluluğun solisti Pekineller’in desteklediği genç kemancı Veriko Çumburidze’ydi.
Güher ve Süher Pekinel, 9 yaşlarından beri yurtdışında yetişmiş, Amerika’nın ve Avrupa’nın önde gelen okullarında deneyimli hocalarla eğitilmişler. En önemli kültür merkezlerinde yıllarca konser vermişler. Kayıtları ise tarihi değer taşıyor ve gün geçtikçe dünyanın en büyük şirketleri tarafından CD ve DVD olarak yeniden piyasaya sürülüyor. Pekineller dünya sahnelerindeki onca yıllık deneyimleriyle tüm müzik merkezlerini, okulları ve eğitmenleri avuclarının içi gibi tanımışlar. Hangi okulda hangi öğretmen değerlidir, hangi yarışma önemlidir, konser dağarcığı nasıl seçilmelidir, iyi çalgılar için nerelere başvurulmalıdır, gibi kendi deneyimlerini şimdi de genç müzisyenlere bir hazine olarak sunuyorlar. Onduline desteğiyle kurdukları “Dünya Sahnelerinde Genç Müzisyenler Projesi” gençliğe büyük fırsatlar yaratıyor. Konserde solist olan Veriko Çumburidze de bu sosyal sorumluluk projesinin bir simgesi. Şimdi kuşkum yok ki Pekineller kendi törenlerinden çok Veriko’dan söz etmemi isteyeceklerdir.
Veriko, Waxman’ın virtüozite gerektiren Carmen Fantezisi’ni pırıl pırıl tonlamayla, güzel renkler yaratarak çaldı, ancak BİFO’nun eşliği oldukça yüksekti. Bis olarak sunduğu Massenet’nin Meditasyon’u gizemiyle 10 Kasım’a bir göndermeydi ve şef bu kez Veriko’nun ustalığını öne çıkarmaya özen gösterdi.
Veriko, 1996’da Adana’da doğmuştu. Kemancı annesi ve obuacı babası Tiflis konservatuvarı mezunları. Babası David, 1995’te Mersin Operası’na obuacı olarak gelmiş, annesi Lili de keman öğretmenliğine başlamış ve hamile olduğu sırada Adana Orkestrası’na destek vermekteymiş. Bir gece Suna Kan’a eşlik ederken sancılanıp Veriko’yu doğurmuş. Veriko dört yaşında Selahattin Yünkuş’un öğrencisi olmuş, sonra annesiyle çalışmasını sürdürmüş. Gülden Turalı ve Gürcistan Yarışması’nı kazanmasıyla ve 2012’de 7. Uluslararası Çaykovski Genç Müzisyenler Yarışması’ndaki birinciliğiyle müzik dünyasının gözleri ona çevrildi. 17 yaşındaki Veriko, Viyana Yüksek Müzik Okulu’nda Dora Schwarzberg ile ve Münih’te Ana Chumachenko ile çalışıyor, ama hâlâ annesinin de öğrencisi.
BİFO, Sascha Goetzel yönetiminde dramatik ve coşkulu bir fantastik senfoni çaldı. Hector Berlioz 19. yüzyıl senfonisinde devrim yaratan bu rengârenk yapıtında ilk kez “sabit fikir” adını verdiği müzik simgesini kullanmış. Sevgilisini simgeleyen sabit fikir motifi BİFO’nun özellikle üfleme çalgılarında çok etkileyiciydi. Tüm yaylı çalgıların iyi tonlamaları ve tüm vurmalıların güçlü dorukları çok başarılıydı.
Pekineller’in İKSV’den aldıkları onur ödülü kuşkusuz çok değerli, ancak Veriko’nun solistliği onlar için ayrı bir armağandı.
13.11.2013 Cumhuriyet