EVİN İLYASOĞLU
Allegro
IBA arşivini İdil Biret meraklıları çok iyi bilirler. Sanatçının1950’ lerden beri yaptığı profesyonel kayıtların tümü, alt başlıklarla katagorize edilmiş ve kutular içinde sunulmuş, 2008’den bu yana Naxos firması tarafından tüm dünyada piyasaya sürülmüştü. Bütün müzik dükkânlarında satılan bu CD’ler, Naxos Music Library, ClassicsOnline, iTunes, eMusic ve Amazon gibi sitelerde dijital formatta da dağıtılmaya başlandı. Böylesi düzenli bir sunum, İdil’in bilge piyanistliğini dalga dalga yayıyor ve ölümsüzleştiriyor.
5 CD’lik bir set
Birkaç ay önce, bu etiketin artık yalnız İdil arşivini değil, nice unutulmuş yorumcumuzu da ‘Turkish Artists Edition’ serisi olarak gün yüzüne çıkartacağını öğrenmiştim. İdil’in eşi Şefik Yüksel, Türkiye’de yaşayan ve bugüne dek kayıtlarını profesyonelce sunma olanağı bulamamış nice değerli yorumcumuzu kapsayan bir projeden söz etti. Bir başka deyimle kendini saklamış sanatçılarımızdı bunlar. Ve geçenlerde bu projenin ilk ürünleri geldi: IBA etiketiyle, piyanist Tomris Öziş’in yorumundan 5 CD’lik bir set.
1935 doğumlu Tomris Hanım. Münih’te çok iyi bir eğitim almış, Rosl Schmidt’in öğrencisi olmuş. Avrupa ve Amerika’da konserler vermiş. Sonra bir rahatsızlık sonucu konser piyanistliğini bitirmiş. O günden beri uzun yıllar değerli bir eğitmen olarak İzmir’de öğrenci yetiştiriyor. Kendini hiçbir zaman ortaya çıkarmamış, kayıtlarıyla da hiç uğraşmamış. Şimdi İdil’in ısrarıyla IBA serisine giren 5 CD’lik kutuda onun 1966-79 yılları arasında Detroit, İzmir, Ankara ve İstanbul’da verdiği konser kayıtları derlenmiş. Bu sonuçtan çok mutlu olan İdil Biret, kitapçıkta şöyle diyor: “Bence konser kayıtları icranın hakiki yüzünü gösterdiği için çok daha anlamlıdır. Tomris Hanım’ın icralarındaki derin müzikaliteyi, pırıl pırıl bir teknikle birleştiren, hayal gücü dolu, cesur icralara nadir rastlanır.”
Zarif bir teknik
Aslına bağlı, zarif ve iyi bir teknikle çalınmış 5 CD’deki yapıtlar arasında bakın neler var: Beethoven Waldstein ve Les adieux sonatları, Mendelssohn Variation Serieuses, Liszt Macar Rapsodisi no. 6; Chopin- Ballade, Scherzo ve Mazurkalar, Debussy Estampes ve Prelüdler, Ravel Miroirs; Mozart Konçerto no. 23, Beethoven Konçerto no. 5; Brahms- Konçerto no.1; Liszt-Konçerto no.1, Prokofiyef-Konçerto no.1, R.Strauss- Burlesque.
Tomris Öziş’e tebrikler ve İdil Biret’e teşekkürler. Bakalım IBA Arşiv serisinde arkadan hangi sanatçımızın raflarda unutulmuş icraları gün yüzüne çıkacak!
19.7.2017 Cumhuriyet